Logopédia
Egyéni és csoportos logopédiai fejlesztőórák beszédhibák, afázia, azaz beszédtelenség, diszlexia, diszgráfia és diszkalkulia helyreállítására minden korosztálynak. A következőekben ezen témakörökről találhat egy hasznos összefoglalót, kérdezz-felelek formájában.
1. Beszédhibák javítása
Hatékony-e a csoportos logopédia?
Igen, ha kiegészül egyéni terápiával és intimitással párosulva, „csak rád figyelek”!
A csoportos logopédia órák jó hangulatának sok feltétele van. Gyakran előfordul, hogy nem javulnak kellő hatékonysággal a beszédhibák. Érzékenyebb gyermekek számára nehezítő körülmény, ha a csoportból valakivel nem érzi jól magát. Ezeken az órákon többről van szó, mint az adott gyermek beszédhibájáról. Az összehangolódás számos esetben több időt vesz el, mint maga a terápia, a tiszta hangok automatizálásakor azonban nagyszerű lehetőség együtt énekelni, vagy verset, nyelvtörőt gyakorolni.
A kutatások bebizonyították, hogy az ambuláns logopédia hatékonyabb, hiszen a terápiában a szülők is részt vesznek.
Tapasztaltam, hogy nem mindenkinek könnyű mások előtt nyelvet tornáztatni, ügyesíteni, sőt, nem mindenkinek esik jól mindezt a tükör előtt -szembesülve önmagával – megtenni. Megnyugtató, ha a terápia elején a szülők is involválódnak, így az otthoni gyakorlás is hatékonyabb. A személyes találkozás alkalmával megfigyelhető, hogy vajon a szülők beszéde tiszta-e? Hiszen őket utánozza a gyermek. Apró lépésekben haladva lehet eljutni az egyéni hangképzés kialakításában, hiszen előbb utóbb mindenki megtalálja a saját hangját.
Káros-e a túl korai beszédjavítás?
Igen, ennek megállapítását bízzuk szakemberre. A döntést beszéljék meg az érintett szülők a logopédussal, állapodjanak meg közösen a gyermek érdekében.
A beszéd fejlődése utánzáson alapuló évekig tartó folyamat. Lehet hibázni! Számtalan oka lehet annak, ha egy vagy több hang ejtése nem tökéletes. Nem szerencsés azonnal javítgatni, nem érdemes elvenni a beszédkedvet. Inkább beszéljünk mi felnőttek tisztán, hogy az legyen a jó minta. Nem érdemes elvenni azt az örömet, amit akkor érez egy gyermek, ha magától megtanulja a nyelvét pörgetni. Inkább fordítsunk figyelmet arra, hogy minél többet rágjanak a gyerekek nyers ételeket. Ezzel megerősödik a nyelv, mozgásba kerülnek az arc izmai, és ezek szükségesek ahhoz, hogy tiszta hang szülessen.
Mit tegyek, ha gyermekem dadog és elmúlt öt éves?
A logopédus feltárja a dadogás típusát és segít eligazodni a terápiás lehetőségek kiválasztásában.
Gyakran tapasztalom, hogy a dadogás nem csupán beszédtechnikai probléma. Az anamnézisekből látható, hogy a beszédgyakorlatok mellé szükséges a lelki gondozás is, szülőkkel együtt. Az utóbbi időben sikeresek a pszichodráma által nyújtott segítségek.
A fogorvos szerint, gyermekem nyelvlökéses nyelő. Mi a teendőm?
Nyelvbeállítási gyakorlatokkal kell kiegészíteni a fogszabályzó készülék vagy a myofunkcionális tréner hatásfokát. A legfontosabbnak azt tartom, hogy minél több nyers ételt rágjanak a gyerekek. Lusta, renyhe nyelvvel nehéz jól artikulálni. A mindennapos nyelvügyesítő gyakorlatokkal nem csupán esztétikai változás jön létre, hanem tisztul a beszéd is.
Rekedt, fátyolos hang, mit tehetünk?
Hangszálterápiával szépen gyógyulnak a hangszálak, elsimulnak a csomók, előtte azonban gégész szakorvossal kell konzultálnunk. Vannak olyan gyerekek, akiknek érzékenyebb a hangszalagjuk, jobban oda kell figyelni arra, hogy ne igyon szénsavas italokat, ki tudja fújni az orrát. Azért beszél hangosan, mert másképpen nem képes megszólalni. Kialakul egy körforgás, amiből nehéz kijönni. A hangszálterápiával nem suttogni tanulnak a gyerekek, hanem a laza oldott hangok áramlását.
2. Afázia – beszédtelenség
Az agy meghatározott területeinek sérülése következtében (agyvérzés, agyi infarktus) az egyén, aki a korábban elsajátított nyelvet használta afáziás lesz. A beszéd és a beszéd megértése egyaránt sérülhet. Ennek kezelési módjában hasonlatosság van a diszlexia-diszgráfia terápiás módszereihez.
3. Diszlexia, diszgráfia, diszkalkulia
Hogyan segíthetnék gyermekemnek az olvasás-, írás- és számolás-tanulásban, ha a szakértői bizottság diszlexiásnak, diszgráfiásnak vagy diszkalkuliásnak minősítette?
A logopédia számos hatékony módszer alkalmazásával segíteni tud egyéni terápiás lehetőségeivel. Fontos a prevenció.
A diszlexia előrejelzésével és az időben megkezdett logopédiai terápiával megvédhetjük a gyerekeket az iskolai kudarcoktól, és még az iskolakezdés előtt felvértezhetjük olyan készségekkel, amelyek megkönnyítik számára az olvasást.Ezek között a készségek között az egyik legfontosabb a rajzolás. Az utóbbi időben azt tapasztaltam, hogy a diszlexiás, diszgráfiás gyerekek szülei arról számoltak be, hogy az óvodában sem, otthon sem szívesen rajzolt a gyermekük. Miért? Nem egyszerű a válasz, de az egyéni logopédiai terápiának fontos része a rajz és a festés, valamint a kéztőcsontok fejlesztése, apró mesefigurák gyurmázása. Ha ügyesedik a kéz, pontosabb mozdulatokat tud megtenni a nyelv is.
4. Felnőttkori beszédtechnikák
Van-e annak jelentősége, hogy a munkahelyemen hogyan kommunikálok?
Igen, hatékony logopédiai segítséggel növelhető a siker a hivatás gyakorlásában.
Mire irányul a beszédtechnikai gyakorlás?
Ennek kiindulási pontja, hogy hogyan hogyan jellemezhető a beszéd jelenleg?
- Beszédszervek
- Légzés
- Hangképzés
- Artikuláció
- Hangok kiejtése
- Hangsúlyozás
- Hanglejtés
- Hangerő, hangmagasság, hangszín
- Beszédtempó
- Beszéd folyamatosság
- Testtartás és kommunikáció
Mindezek fejleszthetőek és tanulhatóak hatékony szakmai segítséggel és gyakorlással.
Fontos tudnivalók: Az órákra bejelentkezés szükséges.
Korosztály: Felnőttek és gyermekek számára egyaránt.
A foglalkozást vezeti: Cseh Katalin – logopédus, gyógypedagógus