Padlás a Youtubeon Padlás a Facebookon

Logopédia

Logopédia

Egyéni és csoportos logopédiai fejlesztőórák beszédhibák, afázia, azaz beszédtelenség, diszlexia, diszgráfia és diszkalkulia helyreállítására minden korosztálynak.  A következőekben ezen témakörökről találhat egy hasznos összefoglalót, kérdezz-felelek formájában.


1. Beszédhibák javítása

Hatékony-e a csoportos logopédia?
Igen, ha kiegészül egyéni terápiával és intimitással párosulva, „csak rád figyelek”!
A csoportos logopédia órák jó hangulatának sok feltétele van. Gyakran előfordul, hogy nem javulnak kellő hatékonysággal a beszédhibák. Érzékenyebb gyermekek számára nehezítő körülmény, ha a csoportból valakivel nem érzi jól magát. Ezeken az órákon többről van szó, mint az adott gyermek beszédhibájáról. Az összehangolódás számos esetben több időt vesz el, mint maga a terápia, a tiszta hangok automatizálásakor azonban nagyszerű lehetőség együtt énekelni, vagy verset, nyelvtörőt gyakorolni.
A kutatások bebizonyították, hogy az ambuláns logopédia hatékonyabb, hiszen a terápiában a szülők is részt vesznek.
Tapasztaltam, hogy nem mindenkinek könnyű mások előtt nyelvet tornáztatni, ügyesíteni, sőt, nem mindenkinek esik jól mindezt a tükör előtt -szembesülve önmagával – megtenni. Megnyugtató, ha a terápia elején a szülők is involválódnak, így az otthoni gyakorlás is hatékonyabb. A személyes találkozás alkalmával megfigyelhető, hogy vajon a szülők beszéde tiszta -e? Hiszen őket utánozza a gyermek. Apró lépésekben haladva lehet eljutni az egyéni hangképzés kialakításában, hiszen előbb utóbb mindenki megtalálja a saját hangját.

Káros-e a túl korai beszédjavítás?
Igen, ennek megállapítását bízzuk szakemberre. A döntést beszéljék meg az érintett szülők a logopédussal, állapodjanak meg közösen a gyermek érdekében. 

logopedA beszéd fejlődése utánzáson alapuló évekig tartó folyamat. Lehet hibázni! Számtalan oka lehet annak, ha egy vagy több hang ejtése nem tökéletes. Nem szerencsés azonnal javítgatni, nem érdemes elvenni a beszédkedvet. Inkább beszéljünk mi felnőttek tisztán, hogy az legyen a jó minta. Nem érdemes elvenni azt az örömet, amit akkor érez egy gyermek, ha magától megtanulja a nyelvét pörgetni. Inkább fordítsunk figyelmet arra, hogy minél többet rágjanak a gyerekek nyers ételeket. Ezzel megerősödik a nyelv, mozgásba kerülnek az arc izmai, és ezek szükségesek ahhoz, hogy tiszta hang szülessen.

Mit tegyek, ha gyermekem dadog és elmúlt öt éves?
A logopédus feltárja a dadogás típusát és segít eligazodni a terápiás lehetőségek kiválasztásában.
Gyakran tapasztalom, hogy a dadogás nem csupán beszédtechnikai probléma. Az anamnézisekből látható, hogy a beszédgyakorlatok mellé szükséges a lelki gondozás is, szülőkkel együtt. Az utóbbi időben sikeresek a pszichodráma által nyújtott segítségek.

A fogorvos szerint, gyermekem nyelvlökéses nyelő. Mi a teendőm?
Nyelvbeállítási gyakorlatokkal kell kiegészíteni a fogszabályzó készülék vagy a myofunkcionális tréner hatásfokát. A legfontosabbnak azt tartom, hogy minél több nyers ételt rágjanak a gyerekek. Lusta, renyhe nyelvvel nehéz jól artikulálni. A mindennapos nyelvügyesítő gyakorlatokkal nem csupán esztétikai változás jön létre, hanem tisztul a beszéd is.

Rekedt, fátyolos hang, mit tehetünk?
Hangszálterápiával szépen gyógyulnak a hangszálak, elsimulnak a csomók, előtte azonban gégész szakorvossal kell konzultálnunk. Vannak olyan gyerekek, akiknek érzékenyebb a hangszalagjuk, jobban oda kell figyelni arra, hogy ne igyon szénsavas italokat, ki tudja fújni az orrát. Azért beszél hangosan, mert másképpen nem képes megszólalni. Kialakul egy körforgás, amiből nehéz kijönni. A hangszálterápiával nem suttogni tanulnak a gyerekek, hanem a laza oldott hangok áramlását.

 

2. Afázia – beszédtelenség

Az agy meghatározott területeinek sérülése következtében (agyvérzés, agyi infarktus) az egyén, aki a korábban elsajátított nyelvet használta afáziás lesz. A beszéd és a beszéd megértése egyaránt sérülhet. Ennek kezelési módjában hasonlatosság van a diszlexia-diszgráfia terápiás módszereihez.

 

3. Diszlexia, diszgráfia, diszkalkulia

disHogyan segíthetnék gyermekemnek az olvasás-, írás- és számolás-tanulásban, ha a szakértői bizottság diszlexiásnak, diszgráfiásnak vagy diszkalkuliásnak minősítette?
A logopédia számos hatékony módszer alkalmazásával segíteni tud egyéni terápiás lehetőségeivel. Fontos a prevenció. 
A diszlexia előrejelzésével és az időben megkezdett logopédiai terápiával megvédhetjük a gyerekeket az iskolai kudarcoktól, és még az iskolakezdés előtt felvértezhetjük olyan készségekkel, amelyek megkönnyítik számára az olvasást.Ezek között a készségek között az egyik legfontosabb a rajzolás. Az utóbbi időben azt tapasztaltam, hogy a diszlexiás, diszgráfiás gyerekek szülei arról számoltak be, hogy az óvodában sem, otthon sem szívesen rajzolt a gyermekük. Miért? Nem egyszerű a válasz, de az egyéni logopédiai terápiának fontos része a rajz és a festés, valamint a kéztőcsontok fejlesztése, apró mesefigurák gyurmázása. Ha ügyesedik a kéz, pontosabb mozdulatokat tud megtenni a nyelv is.

 

4. Felnőttkori beszédtechnikák

Van-e annak jelentősége, hogy a munkahelyemen hogyan kommunikálok?
Igen, hatékony logopédiai segítséggel növelhető a siker a hivatás gyakorlásában.

Mire irányul a beszédtechnikai gyakorlás?
Ennek kiindulási pontja, hogy hogyan hogyan jellemezhető a beszéd jelenleg?

  • Beszédszervek
  • Légzés
  • Hangképzés
  • Artikuláció
  • Hangok kiejtése
  • Hangsúlyozás
  • Hanglejtés
  • Hangerő, hangmagasság, hangszín
  • Beszédtempó
  • Beszéd folyamatosság
  • Testtartás és kommunikáció

Mindezek fejleszthetőek és tanulhatóak hatékony szakmai segítséggel és gyakorlással.

 

Fontos tudnivalók: Az órákra bejelentkezés szükséges. 

Korosztály: Felnőttek és gyermekek számára egyaránt. 

Időpont: Hétfői és szerdai napokon.

Részvételi díj: Egyéni haladással 4000 Ft, csoportos haladással 2000 Ft /45 perc. 

A foglalkozást vezeti: Cseh Katalin – logopédus, gyógypedagógus

Elérhetőségek:
telefonszám: 30/308-2234
e-mail cím: 2013logopedia@gmail.com

 

Hozzászólások

Hozzászólás

I I I I I I I I